Oravská lesní železnice
Důvodem pro vybudování lesní železnice na Oravě byla potřeba svážet dřevo, které bylo největším přírodním bohatstvím kraje. Mezitím využívané spřežení a doprava na vorech již nebyly dostatečně průkaznými. Kysucko-oravská lesní železnice vznikla v roce 1926 spojením Kysucké a Oravské lesní železnice. Přes 100 km železniční trať sice patřila mezi nejvýznamnější na území Slovenska, ale v roce 1971 její provoz oficiálně zrušili z důvodu nerentabilnosti.
Historická lesní úvraťová železnice, tak jak ji můžeme vidět dnes, je dochovanou a operující částí bývalé Kysucko-oravské lesní železnice. Její část v úseku Chmúra-Beskyd-Tanečník, včetně vzácného souvraťového úseku, byla v roce 1972 vyhlášena za kulturní památku. Jako součást národopisné expozice Oravského muzea se zaměřuje na vznik a historii fungování lesní železnice. Zajímavá je i prohlídka dopravních prostředků používaných pro přepravu dřeva, pracovních nástrojů lesníků a komunikační prostředky využívány v minulosti na lesní železnici.